Monthly Archives: May 2018

Chocolade havermout met aardbeien

Alweer enkele weken zijn er weer verse aardbeien uit Nederland. In de winter ben ik me al aan het verheugen op het heerlijke fruit wat dit seizoen weer brengt. Aardbeien, frambozen, kersen en blauwe bessen zijn echt favoriet. Met de aardbeien maak ik smoothies, doe ze in de yoghurt en in en op de havermoutpap. Nu zul je misschien zeggen, havermoutpap in de lente en zomer…maar op de wat frissere dagen is deze pap echt heel lekker. Op mijn website vind je ook nog een havermoutpap met peren, grappig om te zien dat ik jaren geleden nog ‘oefende’ om te bloggen (en nog steeds hoor!).

Terug naar het recept met de aardbeien en de cacoamix die ook op dit blog staat. De ingrediënten die erg goed samenkomen in deze mix, zijn een super aanvulling in veel recepten. In een verwarmend drankje, overnight oats, chiapudding, smoothies en rawfood lekkernijen zoals; proteïneballetjes, brownies of chocolade mousse. Ook weer een aantal oudere recepten van de begin jaren.

Iets over aardbeien..

De Latijnse naam voor aardbei is Fragaria, en de Engelse Fragrance, niet toevallig, het aroma van deze rode vrucht is dan ook niet de enige goede eigenschap. Door slechts 5 aardbeien per dag te nemen krijg je de dagelijkse behoefte vitamine C al binnen. Deze beschermt niet alleen tegen ziekten maar ook goed is voor een gave huid en helpt een beschadigde sneller te hestellen. Aardbeien bevatten ook veel vitamine K, die nodig is voor sterke botten en goede bloedstolling. Hun intense rode kleur danken ze aan de stof anthocyanine, die alle lichaamscellen beschermt tegen oxidatieschade. Anthocyaninen werken ook ontstekingsremmend bij exceem, astma en artritis. De lichaamseigen antioxidant enzymen, superoxide dismutase (SOD), hebben mangaan nodig en dat zit ook in aardbeien. De antioxidanten in de rode vrucht beschermen bovendien de hersenen tegen schadelijke gevolgen van veroudering.

Het recept is gebaseerd op 1 persoon.

Ingrediënten

* 1/2 cup havermout (glutenvrij)

* 1 cup plantaardige melk (havermelk)

* 6 tot 8 aardbeien

* 1 el cacaomix of 1 tl cacaopoeder

* 1 tl ahornsiroop ( optioneel)

Methode

Doe de plantaardige melk, de havermout en de cacaomix in een steelpan en warm deze op. Snij de aardbeien in stukjes en doe ze bij de pap. Hou het vuur laag zodat het niet te snel kookt maar zachtjes warm wordt en lichtjes bubbelt. Na enkele minuten is de havermoutpap klaar. Mocht het niet zoet genoeg zijn kan er nog ahornsiroop bij.

Maak het compleet door er wat stukjes aardbei, cacaonibs en verse munt bij te doen als topping.